Piątek, 3 maja 2024 r.
Organizacja Międzyzakładowa NSZZ Solidarność Pracowników Poczty Polskiej
 




Organizacje
Podzakładowe


Humor dnia

Aktualności

Autor: Mal   Data: 2013-06-18
W poszukiwaniu rozwiązań: Mikropożyczki przez Pocztę? To możliwe.
Za podstawową przyczynę utrzymywania się sporych rozpiętości rozwojowych i cenowych w regionach Polski czy UE uznaje się brak sieci detalicznych. Możliwość udzielania mikropożyczek przez Pocztę Polską byłaby od samego początku ściśle związana z władzą centralną i służyła sprawniejszej realizacji funkcji urzędów państwowych w zakresie polityki regionalnej realizowanej i pobudzenia aktywności gospodarczej(istotne w dobie kryzysu). Usługa mikopożyczka podlegałaby ścisłej kontroli ze względu na realizowanie funkcji zleconych przez rząd czy instytucje unijne. Ze względu na swoją niekwestionowaną przewagę w dostępie do obywateli pewne niestandardowe rozwiązania mogłyby być uzasadnione (np. gwarantowanie depozytów w Poczcie Polskiej (Banku Pocztowym) przez NBP). Poczta Polska nie będzie typową instytucją microfinance, to jego oddziały będą funkcjonowały w bardzo zbliżony sposób do relacji, jakie instytucje microfinance utrzymują ze swoimi klientami. Z tego powodu wydaje się wysoce możliwe wykorzystanie wszystkich zalet tej formy pośrednictwa finansowego. Doskonała znajomość klientów i ich sytuacji, wynika z codziennych wizyt listonosza, który pracując dla banku pocztowego jest w stanie na bieżąco szacować/kontrolować wiarygodność kredytową. Z tego tytułu listonosz dostawałby prowizję od wielkości udzielonego kredytu. Ciągły i bezpośredni kontakt z klientami ograniczałaby ryzyko kredytowe umożliwiając na udzielanie mikro-pożyczek nawet dla najuboższych. Schemat ten sprawdził się w krajach azjatyckich w promowaniu wzrostu gospodarczego poprzez umożliwienie rozpoczęcia działalności gospodarczej nawet w najbiedniejszych regionach. Istnienie urzędów pocztowych (filii) nawet w najodleglejszych zakątkach najsłabiej rozwiniętych regionów oznacza umożliwienie dostępu nawet do wyrafinowanych usług finansowych mieszkańcom peryferyjnych terenów.
Podkreślić należy, że przedstawione rozwiązanie ma ze swojego założenia służyć także rozwojowi operatora pocztowego, który dzięki dywersyfikacji działalności i płynącym z niej efektom synergii, z tytułu wykorzystania tej samej infrastruktury do świadczenia obu rodzajów usług, będzie mógł należycie realizować swoją funkcję społeczną i stawić czoła konkurencji na w pełni wolnym rynku.





Karta Rabatowa Orlen








 
Webmaster: Sławek  ®2007